6 Najvažnijih vitamina i minerala za efikasnu negu kose

26.07.2021

Zdrava i jaka kosa se smatra simbolom lepote i zdravlja. Na njen rast i kvalitet utiču naše godine, genetika i hormonski status, ali važnu ulogu ima i optimalan unos nutrijenata. Nedostatak određenih vitamina, minerala i proteina se odražava na kvalitet kose.

Iako ne postoji magični štapić niti sredstvo kojim je moguće postići instant rast kose, postoje određeni nutrijenti koje možete unositi u odgovarajućim dozama kako bi podstakli rast kose.

Da bi bila zdrava i rasla pravilno, kosi je potreban niz vitamina i minerala. U nastavku teksta pročitajte kojih šest vitamina i minerala su najvažniji za efikasnu negu kose!

Viviscal suplementi

Viviscal je najpoznatiji svetski brend suplemenata protiv opadanja kose. Ovi suplementi stimulišu rast nove kose, ali i ishranjuju postojeće dlake iznutra, te poboljšavaju kvalitet kose.

Važno je naglasiti da Viviskal suplementi imaju prirodnu osnovu i da su klinički ispitani, što znači da je njihovo dejstvo potvrđeno naučnim ispitivanjima. Zasnovani su na Amino mar kompleksu koji ima izuzetno povoljno dejstvo na dlaku.  Ovaj jedinstveni kompleks kombinuje proteine koji potiču iz hrskavice ajkule.

Njaefikasniji su kako u lečenju, tako i u prevenciji opadanja kose. Pored Amino mar kompleksa, Viviskal tablete sadrže i druge važne vitamine i aminokiseline.

Melatonin

Melatonin je hormon koji ima vrlo važnu ulogu u našem organizmu. Pre svega, pomaže u cirkadijalnom ritmu, odnosno u regulisanju našeg unutrašnjeg sata – normalnog ciklusa budnosti i sna. Pored toga, pokazalo se da nedostatak melatonina može da dovede do gubitka i preteranog starenja kose.

Inicijalna istraživanja ukazuju na potencijal lokalne primene ovog hormona u lečenju opadanja kose i povećanju njene proizvodnje.

Dakle, ovaj hormon se primenjuje topikalno, odnosno nanosi se na kožu glave u vidu losiona ili se može unositi pred spavanje. Jedan od efekata koje ima je pojava neobičnih snova.

Pored toga, melatonin, odnosno komponente potrebne za njegovu izgradnju, se mogu pronaći u pirinču, kukuruzu, bananama, paradajzu, šargarepi, trešnjama, i drugim namirnicama.

Cink

Cink je čudesan mineral koji ima čitav niz blagotvornih dejstava na naš organizam. On ima vrlo važnu ulogu u radu našeg imunog sistema i u radu svake naše ćelije, uključujući i one ćelije koje učestvuju u izgradnji i oporavku dlake. 

Pored pozitivnog dejstva koje ima na ćelije, cink takođe reguliše rad lojnih žlezda oko dlake i lučenje sebuma.

Između ostalog, gubitak kose može da bude simptom deficita cinka. Treba imati u vidu da je u pitanju esencijalni mineral koje naše telo ne može da proizvede samo, što znači da moramo da ga unesemo putem ishrane ili suplementacijom. 

U hranu koja je bogata cinkom spadaju ostrige, govedina, spanać, bundevine semenke i sočivo. Ukoliko se odlučite za suplementaciju, preporučuje se upotreba cinka u tečnom stanju jer organizam bolje apsorbuje ovaj oblik. 

Vitamin D

Niski nivoi vitamina D su dovedeni u vezu sa alopecijom, odnosno gubitkom kose. Kod osoba sa ovim problemom nivo vitamina D je niži od optimalnog.  Nivo ovog vitamina kod mnogih ljudi nije optimalan, a uzrok tome nije samo nedovoljna izloženost sunčevim zracima. 

Deficit vitamin se nekada dešava kada se ne obavlja adekvatna detoksikacija ili jetra ne funkcioniše idealno. 

Kada laboratorijske analize pokažu nedostatak vitamina D, jedan od prvih koraka jeste primena detoks programa čiji je cilj da oporavi funkciju jetre. Potom se uvodi suplementacija vitaminom D.

Istraživanja su pokazala da ovaj vitamin ima važnu funkciju u kreiranju novih folikula, to jest sitnih pora u skalpu iz kojih može da raste nova kosa.

Dobri izvori vitamina D u ishrani su masne ribe, pečurke, žumance, sir i ulje jetre bakalara. Pored toga, naše telo proizvodi ovaj vitamin putem direktnog kontakta sa sunčevim zracima, ali samo kod mlađih osoba, jer se sa starenjem smanjuje sposobnost organizma da mobiliše ovaj vitamin iz kože.

Vitamin B12

Poput cinka, i ovaj vitamin je esencijalan za pravilan rad svake naše ćelije. Vitamin B12 stimuliše rast kose tako što učestvuje u proizvodnji crvenih krvnih ćelija koje hrane folikule kose. Njegov nedostatak može dovesti do anemije, koja je direktno povezana sa opadanjem kose. 

Pored toga, vitamin B12 ima važnu ulogu u ćelijskoj deobi, pa tako i u deobi ćelija folikula dlake. 

Kako ljudski organizam ne proizvodi vitamin B12, potrebno ga je uneti putem ishrane ili suplementacijom. Ovaj vitamin se može pronaći u namirnicama životinjskog porekla poput ribe, piletine i drugog mesa, mlečnih proizvoda i jaja. 

Vitamina B12 nema u hrani biljnog porekla, te vegani i vegetarijanci kao i osobe koje svoju ishranu baziraju na voću i povrću treba da se konsultuju sa lekarom oko adekvatne suplementacije.

Kada je reč o suplementima, postoje dve forme ovog vitamina: cijanokobalamin i metilkobalamin. Preporučuje se upotreba metilkobalamina jer cijanokobalamin može da ima negativne efekte na organizam zbog određenih svojih nusprodukata. 

Vitamin C

Oštećenja nastala dejstvom slobodnih radikala  mogu da blokiraju rast kose i da utiču na njeno starenje. Vitamin C je izuzetno značajan antioksidans koji ima vrlo važnu ulogu u našem organizmu. Pre svega, on štiti naše telo od oksidativnog stresa koji nastaje kao posledica delovanja slobodnih radikala.

Ovaj potentan vitamin utiče na pozitivan rast kose, usporava njeno starenje kao i gubitak pigmenta, tj. prelazak u sedu kosu. Pored toga, vitamin C je neophodan za stvaranje kolagena, proteina koji je važan deo strukture kose.

Ovaj vitamin je takođe važan za apsorpciju gvožđa jer bez adekvatnog nivoa vitamina C naše telo nije u stanju da apsorbuje gvožđe. Kako deficit gvožđa može da dovede do gubitka kose i poteškoća u njenom rastu, potreban je adekvatan unos oba nutrijenta. 

Jagode, paprike i cistrusi su odličan izvor vitamina C, dok se dobrim izvorima gvožđa smatraju crveno meso, jetra, legumi, bundevine semenke, tamno zeleno lisnato povrće i crna čokolada.

Važnost pravilne ishrane i adekvatne suplementacije

Najbolja solucija je da se svi navedeni vitamini i minerali unose kroz zdravu, balansiranu ishranu bogatu nutrijentima. Međutim, svedoci smo da je u savremenom, brzom stilu života ovo često teško izvodljivo. U takvim slučajevima može se pribeći suplementaciji, u dogovoru sa lekarom.

Treba naglasiti da je vrlo važno koje vitamine uzimamo, koju formu vitamina koristimo, koju dozu konzumiramo i kada. Veća doza nije nužno i bolja. 

Ukoliko nemate deficit vitamina i minerala, veće doze istih ponekad mogu biti štetne, te je potrebno adekvatno se informisati oko suplementacije i u dogovoru sa lekarom utvrditi da li postoji deficit i koliki je, kako biste uzimali adekvatne doze nedostajućeg nutrijenta. 

Pored toga, potreban je kontinuitet, odnosno redovno uzimanje suplementacije kako bi se video njen pun efekat. 

Najbezbedniji način za adekvatno suplementiranje je da uradite analize i proverite da li imate deficit nekog od pomenutih vitamina i minerala, kao i kakav vam je status hormona melatonina. 

Na osnovu ovih nalaza, u konsultaciji sa stručnim medicnskim licem dobićete preciznu preporuku za suplementaciju, ukoliko je potrebna.

Pogledajte video na ovu temu kog je snimila naša doktorka Gorana Kuka:

Posted in Blog by haircenter

Leave a Comment